Nyfikenhet och att avstå från att sträva som en väg till lågaffektivt bemötande

Redan på måndag 16 april är det mindfulness igen hos oss på Jengla Omsorg i Malmö. Denna gång är attityderna nyfikenhet ”beginners mind” och att avstå från att sträva i fokus under samtal och diskussioner och hur färdigheterna kan hjälpa oss både i privatlivet som i mötet med människor vi möter i vårt arbete. Läs mer om kvällens innehåll i inbjudan.

Nyfikenhet är inte minst viktigt om vi är måna om att kunna ha ett lågaffektivt bemötande och att inte smittas av en annan persons stress. Om vi med en medvetenhet övar på att bli mer nyfikna så kanske vi också lättare upptäcker när våra katastroftankar går igång, när vi definierar en sanning som kanske inte alls är sann i morgon? Kanske ser vi då med större insikt varför någon inte kan det som hen kunde i går. Att det inte handlar om lathet utan om att omständigheterna är nya. Kanske kan vår nyfikenhet hjälpa oss att leta efter orsaker och hitta de lösningar som fungerar.

Att avstå från att sträva kan vara en mycket viktig färdighet i arbetet som personlig assistent men också om du arbetar inom LSS eller inom vård och omsorg på annat vis. Vid närmare eftertanke oavsett på vilket sätt du arbetar med människor där relationen är av betydelse. Att avstå från att sträva kan handla om att du som personlig assistent måste ha koll på dig själv när du strävar efter att vara ”duktig”, när du sätter upp egna mål som att göra assistansanvändaren glad eller att det ska hända en massa så du får känna dig duktig. Det är svårt att vara passiv men det kan vara en aktiv närvaro i att till synes inte göra något alls. Att vara närvarande i mötet, att samtala utan att det ska leda till några svar mer än att du finns där. Att vänta. Vara där. Det kan vara både stort och kraftfullt. Också vår viktiga tid utanför arbetet bör innehålla stunder där vi inte hela tiden strävar efter något som finns där någonstans i framtiden. Där vi är i varandet i stället för görandet. Där vi inte behöver sätta upp mål att nå. Där vi, om vi har tur, verkligen upplever livet som det är just här och nu.

Jag är övertygad om att mindfulness, både övningar och samtalen som utgår från medveten närvaro och attityderna som nyfikenhet, att inte sträva, tillit och tålamod hjälper oss i det lågaffektiva arbetet och också att det öppnar upp för att se fler möjligheter där vi tidigare mest sett hinder. Jag är övertygad om att det hjälper oss i vår stress och kunna identifiera vad vi behöver acceptera och vad kan förändra och påverka.

Varje tillfälle med mindfulness innehåller samma kropsscanning, meditationer som varvas med samtalen utifrån något tema. MIndful eating brukar uppskattas av alla, då vi äter under tystnad, utan telefoner eller något annat som kan distrahera. Det är en skön känsla att äta när man äter och att uppleva hur god den där chokladbiten verkligen är.

Hör av dig snarast om du vill vara med redan måndag 16 april, annars kommer det nytt tillfälle 21 maj. Klockan 17 -20 på vårt kontor på Hjulhamnsgatan 3 b i Malmö.

Varmt välkommen!